stropy
J.F.
2005-10-02 16:10:20 UTC
Witam,

Taki temat z zakresu budownictwa, architektury.
Pozwiedzalem troche zamkow i tak mnie zainteresowalo:

Dzis stropy w budynkach robimy z zelbetu.
Dawniej - lukowe, albo drewniane.

Od kiedy w zasadzie stosuje sie zelbetowe, i czy byly
jeszcze jakies inne techniki ?
W takich zamkach to niektore sale przeciez dosc spore sa ..

J.
Jaroslaw Berezowski
2005-10-02 17:33:30 UTC
Post by J.F.
W takich zamkach to niektore sale przeciez dosc spore sa ..
Kwestia odpornosci na sciskanie materialu luku i przeniesienia sil
rozpierajacych na grunt.
Jaroslaw "Jaros" Berezowski
Paweł Pracki
2005-10-02 18:55:29 UTC
Post by J.F.
[...]

Oglądałem kiedys dokładnie budynek murowany postawiony w latach 30-tych. Miał
strop ( moge nieco przekręcoc nazwę) - KLEINA. Położone szyny stalowe
(dwuteowniki) oparte o mury pionowe i wypełnione cegłami tak,że cegły
zachodziły do wewnatrz dwuteownika. Dodatkowe wzmocnienie stanowiła taśma
stalowa tkzw. bednarka? Od kiedy stosowano ta technikę nie wiem. Pamiętam
domy murowane na wsi stawiane w latch 60-tych i też robiono jeszcze takie
stropy.
Co do stropów żelbetowych to myślę,że powszechne zastosowanie do dużych
obiektów datuje się od czasu pojawienia się techniki spawania stali w
budownictwie, a to dokonało się w latach 30-tych. Jednym z pionierów
spawalnictwa był Stefan Bryła, spawany most kolejowy jego autorstwa, bodaj
pierwszy tego rodzaju obiejt w Europie zanjduje się pod Łowiczem. Jednym z
pierwszych czy wręcz pionierskim dużym budynkiem przy konstrukcji, którego
zastosowano spawanie konstrukcji stalowych był zniszczony w czasie wojny
stojący w Warszawie w miejscu dzisiejszego hotelu Warszawa budynek
Prudentialu. Powyższe podaję z pamięci, która niestety jest bardziej
nietrwała niż stropy ( no może za wyjątkiem tych stawianych za Gierka z
wielkiej płyty).

Pozdrowienia.
ggfgfg fgfgfg
2005-10-02 23:52:00 UTC
Post by J.F.
Post by J.F.
[...]
Żelbet pojawił się trochę wcześniej i raczaj nie miał wiele wspólnego ze
spawalnością stali. Najstarszym obiektem żelbet. w Polsce jest potężna Hala
Ludowa (wysokość 42m, średnica kopuły 67m) we Wrocławiu z 1912 roku.