Gięcie rur z nierdzewki
P***@o2.pl
2007-07-09 10:24:53 UTC
Czołem.

Czy jest praktykowane gięcie rur z nierdzewki ? Chodzi mi o polerowane
rury fi 40 mm, powszechnie stosowane na spawane balustrady schodów.
Potrzebowałbym wygiąć kształt w postaci ćwiartki elipsy, miała to by być
rura nośna zasłony prysznicowej do wanny narożnej. Jeśli się nie da/nie
opłaca wygiąć, pozostanie pewnie spawanie wielokąta.
--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
KA
Jaki promień?
P***@o2.pl
2007-07-09 10:51:44 UTC
Post by KA
Post by P***@o2.pl
[...]
Chodzi o ćwiartkę elipsy, połowa osi małej 90 cm, połowa osi dużej 150
cm.
KA
2007-07-09 11:53:21 UTC
Post by P***@o2.pl
Post by KA
Post by P***@o2.pl
[...]
O, to spokojnie. Najprościej to by było na cyfrowej maszynie
wypychającej rurę przez sterowany ustnik (nie potrzeba żadnych narzędzi
poza szczękami, których zwykle w komplecie jest cały zestaw). Nawet
trochę takich na targach można obejrzeć często, ale nie polecę żadnej
firmy, bo nie znam nikogo kto usługowo to robi. Pozostaje zrobić kopyto
i giąć z użyciem środków przymusu bezpośredniego :-)
Konrad
PS. mam niejasne przeczucie że prościej będzie skręcić to na okrągło, a
potem zgnieść do wymaganej elipsy. Szukaj firm produkujących rurexy do
SUVów.
P***@o2.pl
2007-07-09 12:22:13 UTC
Post by KA
[...]
Wybieram drugi zestaw :)
Post by KA
Pozostaje zrobić kopyto
i giąć z użyciem środków przymusu bezpośredniego :-)
A kopyto wypadało by policzyć, uwzględniając sprężystość materiału. Sam
raczej tego nie zrobię. Poza tym jakoś nie wyobrażam sobie gięcia rury
fi 40 piwnicznym warsztacie, a cieńszych rur polerowanych nie widziałem
:) Zaraz - przecież po gięciu będzie trzeba to i owo zapolerować, więc
chyba lepiej sięgnąć po surowy, cieńszy materiał, łatwiejszy do gięcia,
a potem to polerować od stanu surowego ( można by zlecić tym co robią
orurowania ). No i jeszcze jedna sprawa: na tym wisieć ma zasłonka
prysznicowa, więc obciążenia nieduże, co jeszcze bardziej popycha pomysł
do użycia cieńszych rur. A w sumie - nie dało by się potem czegoś wlać
do środka, np. żywicy epoxydowej z jakimś zbrojeniem, żeby toto
cokolwiek usztywnić ?
Post by KA
PS. mam niejasne przeczucie że prościej będzie skręcić to na okrągło, a
potem zgnieść do wymaganej elipsy. Szukaj firm produkujących rurexy do
SUVów.
Pytałem - oni spawają z odcinków prostych i kolan, podobnie jak firmy
robiące balustrady. Więc widzę, że zamiast 1/4 elipsy trzeba będzie
zrobić 4 lub 5-kąt. Sprawa usztywnienia otwarta.
KA
2007-07-09 12:57:07 UTC
Post by KA
[...]
Też o tym pomyślałem, chciałem nawet napisać w poprzednim poście, ale
odłożyłem na następny.

Post by P***@o2.pl
do środka, np. żywicy epoxydowej z jakimś zbrojeniem, żeby toto
cokolwiek usztywnić ?
Wiesz, do wyginania trzeba brać rurę o jak najgrubszej ściance. Tyle
żeby się potem nie spocić...
Zalać można np gipsem, ale najpowszechniejszy środek (dobrze ubity piach
i zabite kołki drewniane na końcach) będzie wystarczający przy takich
proporcjach.
Post by P***@o2.pl
Post by KA
[...]
Kiedyś wysyłaliśmy rury dla mistrzów, którzy na oko potrafiliby coś
takiego zrobić: http://www.car-tech.pl/ ale nie wiem czy bawią się w
pojedyncze roboty.

Konrad

PS a może zrobić to z plaskitu i pomalować srebrzanką? A nawet dać do
napylenia próżniowo? Efekt ten sam, a koszt nieporównanie mniejszy!

PS2 albo z rury miedzianej, a potem dać do niklowania.
P***@o2.pl
2007-07-10 05:20:26 UTC
Post by KA
PS a może zrobić to z plaskitu i pomalować srebrzanką? A nawet dać do
napylenia próżniowo? Efekt ten sam, a koszt nieporównanie mniejszy!
PS2 albo z rury miedzianej, a potem dać do niklowania.
Miedzianej ? Do tego trzeba przymocować na końcach podstawy do
przykręcania do ściany. Chociaż dało by się inaczej - do podstaw
przyspawać krótkie kawałki "rdzenia" i nasunąć na to ciasno rurę. A
miedź łatwo giąć.