elektrownia wodna kinetyczna
J.F.
2017-04-29 16:37:41 UTC
Takie cos
http://www.hcp.eu/pl/oferta/systemy-energetyki-odnawialnej/hydrokinetyczna-elektrownia-wodna

W zasadzie - kolo lopatkowe czesciowo zanurzone w rzece.

Jak policzyc dostepna moc rzeki ?
Skad ona sie wlasciwie bierze ?

Bo cos duza mi sie wydaje ... a wody przeciez spowolnic nie mozna,
ile doplywa to turbiny, tyle musi wyplynac ..

J.
Robert Wańkowski
2017-04-29 17:36:11 UTC
Post by J.F.
wody przeciez spowolnic nie mozna
Ale się spiętrza przed łopatką.

Robert
J.F.
2017-04-29 17:46:21 UTC
Post by J.F.
wody przeciez spowolnic nie mozna
Ale się spiętrza przed łopatką.
Ale to chyba pojedyncze cm beda ?
Z tego sie raczej 30 kW nie uzbiera ?

A czy w takim razie te plywaki nie powinny miec poionowych płetw, aby
taki "tunel" wytworzyc i sprawnosc podniesc ?

J.
WM
2017-04-29 18:33:51 UTC
Post by J.F.
[...]
W korycie otwartym energia właściwa strumienia jest sumą jego energii
potencjalnej oraz energii kinetycznej.

Dużym zaskoczeniem dla mnie było to, że energia właściwa posiada minimum
dla pewnej głębokości.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Przep%C5%82yw_krytyczny_(koryto_otwarte)

Spadek energii na łopatkach, może powodować obniżenie, lub podwyższenie
poziomu wody za łopatkami.

WM
J.F.
2017-04-29 19:13:24 UTC
Post by WM
[...]
Tylko, ze w tym przypadku obok plynie czesc tej samej rzeki,
niezakloconej.

Jak poziom sie zmieni, to poplynie na boki.

P.S. Prawo Bernouliiego sie tu jakos stosuje ?
Jakby tak w rzece plynela struga szybciej ... to niby moglaby miec
wieksza wysokosc niz woda obok, wolniej plynaca.
Ale takich cudow to ja nie widzialem, predzej wiry na roznicy
predkosci

J.
WM
2017-04-29 22:08:41 UTC
Post by J.F.
Post by WM
[...]
Otoczenie wyrówna niedobory energii.
Post by J.F.
[...]
Może energia właściwa jest stała dla kanałów otwartych?

WM
bartekltg
2017-04-29 19:23:01 UTC
Post by J.F.
[...]
Z prędkości.
Post by J.F.
Bo cos duza mi sie wydaje ... a wody przeciez spowolnic nie mozna,
ile doplywa to turbiny, tyle musi wyplynac ..
Musi byś stały przepływ, prędkość może spaść.

Choć to oznacza niezbyt intuicyujny efekt - poziom wody za elektrownią
powinien się nieco podnieść ;-)

pzdr
bartekltg
J.F.
2017-04-29 19:33:43 UTC
Post by J.F.
[...]
Chcialbym to zobaczyc w praktyce ... albo choc na fotce :-)

J.
szczepan bialek
2017-04-30 07:25:04 UTC
Musi by¶ sta³y przep³yw, prêdko¶æ mo¿e spa¶æ.
Choæ to oznacza niezbyt intuicyujny efekt - poziom wody za elektrowni±
powinien siê nieco podnie¶æ ;-)
Z Toba coraz gorzej.
Lopatka to przeszkoda.
Poziom przed przeszkoda musi byc wyzszy.
Jak zamiast lopatek jest kamien to energia kinetyczna zamienia sie w cieplo.
S*
J.F.
2017-05-04 09:26:40 UTC
Użytkownik "szczepan bialek" napisał w wiadomości grup
Post by szczepan bialek
Post by bartekltg
[...]
Co nie zmienia kwestii, ze i za turbina moze byc wyzszy.

Np plynie strumien 5m/s, teoretycznie moze wywolac spietrzenie o
1.25m,
ale lopatka troche odbiera, i za nia jest tylko 0.5m wyzej niz na
poczatku strumienia.

Mamy wytlumaczenie spadku predkosci, mamy wytlumaczenie dla energii z
kola, tylko ... fotki brakuje :-)
Post by szczepan bialek
Jak zamiast lopatek jest kamien to energia kinetyczna zamienia sie w cieplo.
Ale to gdzies dalej. Bo przed kamieniem zamienia sie na potencjalna,
ktora z kolei zamiena sie na kinetyczna wody wokol kamienia i dopiero
gdzies dalej sie rozprasza w calosci..

J.

J.F.
2017-05-01 14:03:06 UTC

No, leciutkie spietrzenie widac.

Ale oni tylko 1-3kW, rzeka rwaca, a srednica ?
Wyglada mi to na ~metr, ale pisza o glebokosci 0.5m ...

przeplyw ciekawy, ale tylko 1kW.

I wesja mega

I dwie ciekawostki

Zabawka dla naiwnych, przyklad zle wydanych pieniedzy, czy w
niektorych miejscach jak najbardziej ma to sens ?

J.
Lisciasty
2017-05-01 21:11:54 UTC
Post by J.F.
I dwie ciekawostki
http://youtu.be/Htemt4Wu_iY
http://youtu.be/JgGaB068ayM
Zabawka dla naiwnych, przyklad zle wydanych pieniedzy, czy w
niektorych miejscach jak najbardziej ma to sens ?
Myślałem o czymś takim kiedyś, ale w zasadzie to jest wyciąganie
kasy z kieszeni wodociągowców, bo to co my pozyskamy turbiną,
to oni muszą wrzucić za pomocą pompy + straty, więc trochę lipa ;)

L.
bartekltg
2017-05-01 23:13:07 UTC
Post by Lisciasty
Post by J.F.
I dwie ciekawostki
http://youtu.be/Htemt4Wu_iY
http://youtu.be/JgGaB068ayM
[...]
Może ujęcie wody mają ponad miastem i płynie grawitacyjnie.

Ale i tak marne 5kW...

pzdr
bartekltg
J.F.
2017-05-01 23:55:54 UTC
Post by bartekltg
Post by Lisciasty
Post by J.F.
I dwie ciekawostki
http://youtu.be/Htemt4Wu_iY
http://youtu.be/JgGaB068ayM
[...]
Tak tam mowia, nabiera sensu ...
Post by bartekltg
Ale i tak marne 5kW...
... i pewnie traci, po podsumowaniu zyskow i strat.

ciekawe, czy wytrzyma deklarowane 20 lat ... bo przez 20 lat to moze
by sie zwrocily koszty.

J.
WM
2017-05-02 05:23:54 UTC
Post by bartekltg
Post by Lisciasty
Post by J.F.
I dwie ciekawostki
http://youtu.be/Htemt4Wu_iY
http://youtu.be/JgGaB068ayM
[...]
Starczy na obsługę stacji monitorującej czystość wody i budki strażnika
ujęcia.

WM