Lutowanie twarde -- czym?
Piotr Wyderski
2017-04-23 09:29:16 UTC
Panowie,

mam rurkę mosiężną złoconą średnicy 3mm i długości 20mm,
chciałbym przylutować dwie takie do prostopadłościanu
mosiężnego 7x7x10mm. Lut cynowy ma zbyt małą wytrzymałość
mechaniczną, więc pomyślałem, by to technikami chałupniczymi
polutować na twardo. Chcę wykonać 60 takich zestawów.

Mam taką lutownicę gazową:

http://www.dremeleurope.com/pl/pl/dremel%C2%AEversatip-471-ocs-p/

Ponieważ z lutowaniem twardym nie mam żadnego doświadczenia,
stąd dwa pytania:

1. Jaki lut i topnik powinienem kupić, by zrobić to porządnie
w zakresie dostępnych mi możliwości?

2. Ponieważ egzemplarzy ma być stosunkowo dużo, a zależy
mi na powtarzalności struktury mechanicznej (nie muszę się
trzymać konkretnych wymiarów, ale wszystkie egzemplarze powinny być
podobne), z czego wykonać wzornik-stelaż, który mi ustabilizuje
elementy przy lutowaniu?

Pozdrawiam, Piotr
Konrad Anikiel
2017-04-23 10:29:52 UTC
Post by Piotr Wyderski
[...]
Jak nie masz wprawy w takiej jubilerskiej robocie to zrób to w piecu. Nawierć w tych klockach otwory tak żeby ta rurka weszła parę milimetrów w głąb, lut kup w postaci krążków z cienkiego drutu o tej samej średnicy co rurka. Włóż takie kółko w otwór, potem rurkę, tak złożone włóż do pieca.

Najpierw zrób kopyto z gliny. Kup w sklepie papierniczym glinę rzeźbiarską Astra. Zlutuj jeden komplet rurka+klocek ręcznie cyną. Rozwałkuj tę glinę, odciśnij wiele razy ten klocek z rurką w miękkiej glinie tak żeby postały gnizda z dokładnymi wymiarami. Glinę wysusz (pod pokrywką z małym otworkiem, bardzo powoli, daj jej tydzień na wyschnięcie), wypal, wtedy poukładaj te klocki z rurkami i z lutem. Zapodaj to do pieca, dostawcę lutu najpierw spytaj o cykl lutowania: tempo nagrzewania, temperatura, czas, tempo chłodzenia. Nie może się nie udać.

To jest pomysł na domowy przemysł. Mała inwestycja, wystarczająca dokładność, kosztem czekania na wysuszenie gliny. Możesz mieć lepsze. Na przykład weź klocek miękkiej ceramiki (wykładziny od tych pieców) i daj to do wyfrezowania, żeby mieć te gniazda wystrugane bez bawienia się gliną. Ale trzeba najpierw zamodelować to w 3D.
WM
2017-04-23 12:50:29 UTC
Post by Piotr Wyderski
[...]
Jak to ma być przymocowane, czołowo, przelotowo w otworze, bokiem?
Czy to ma być do instalacji ciśnieniowej, czy robota jubilerska?
W jakiej temperaturze ma pracować?
Jeżeli rurka nie musi być drożna to wtedy warto ją ustabilizować drutem.
Post by Piotr Wyderski
[...]
Topniki są zalecane przez producenta lutów.

Trzeba zadbać o to, by przed lutowaniem dobrze pobielić powierzchnie
łączone.
Luty twarde potrzebują wysokiej temperatury, a wtedy łatwo przepalić
cienkie elementy.

WM
4***@gmail.com
2017-04-23 13:50:29 UTC
Za mala moc ma ten palnik z linku. Na upartego mozesz probowac nim polutowac srebrem. Kupuje sie preciki z otulina bedaca topnikiem. Kostke musisz postawic na czyms co slabo odbiera cieplo, moze byc cegla szamotowa. Jak nie dasz rady rozgrzac to musisz miec palnik o wiekszej mocy. Technika lutowania srebrem tez jest wazna. Grzeje sie laczone elementy a nie lutowie. Elementy musza byc podgrzane do takiej temperatury ze przylozony do nich srebrny precik zacznie sie topic i rozplywac. Jak pojemnosc cieplna laczonych elementow mala to trzeba znalezc sposob zeby je grzac i zeby plomien nie oddzialywal na lutowie. Do lutowana rowniez twardego niewielkich elementow Perun robi(l) zestaw trzech palnikow o roznej mocy. Zasilane sa ze zwyklej butli lacznie z turystycznymi i dziala bez reduktora. Ostatnia zapamietana cena to chyba 180 zlotych za zestaw. Najmniejszy palnik ma 0,8kW najwiekszy 2,5kW. Do takiej malej kostki uzyl bym tego najmniejszego. Ten palnik co pokazujesz ma ze 150W.
4***@gmail.com
2017-04-23 15:23:27 UTC
Pomylilem sie w oszacowaniu mocy. Palnik z linku ma nie wiecej niz 80W.
robot
2017-04-24 09:48:53 UTC
Post by 4***@gmail.com
lutowie. Do lutowana rowniez twardego niewielkich elementow Perun
robi(l) zestaw trzech palnikow o roznej mocy. Zasilane sa ze zwyklej
butli lacznie z turystycznymi i dziala bez reduktora.
To ciekawe.
Mógłbys podać jakieś namiary?
Bo na stronie http://kowalperun.pl/# nie widać.
Albo do podobnego produktu innej firmy.

pozdro
Konrad Anikiel
https://www.perun.pl/palniki.html
robot

J.F.
2017-04-24 10:37:41 UTC
Post by Piotr Wyderski
[...]
Myslisz, ze da rade ?
Malutka ta rurka, latwo bedzie przetopic ... trzeba by dobrac lut o
sporo nizszej temperaturze topienia.
A moze spawanie/zgrzewanie tarciowe ?

J.