Pompa perystaltyczna, jak dostroić wydajność?
Jacek
2017-04-27 17:49:11 UTC
Mam dozownik płynu zbudowany na 10 pompach perystaltycznych (10 porcji
równocześnie). Niestety małe chińskie rączki zbudowały pompy tak, że
mają nieznacznie różne wydajności, na skutek czego poszczególne porcje
mają +/- 5% różne objętości. Dozownik działa tak, że załącza pompy na
określony czas (wszystkie naraz) i one podają do pojemników odpowiednie
porcje płynu.
Mam tu do Was pytanko: jak można wpłynąć na wydajność pompy
perystaltycznej, aby uzyskać powtarzalne wartości? Wolałbym mieć
jednakowy czas pracy wszystkich 10 pomp, ale jak trzeba to dobuduję
sterownik, który każdej pompie da inny czas pracy.
Jacek
Robert Wańkowski
2017-04-27 19:37:37 UTC
jak można wpłynąć na wydajność pompy perystaltycznej
Przydławić.

Robert
Kojletjo
2017-04-27 20:02:26 UTC
Post by Jacek
[...]
Czy ten dozownik dozuje 10 różnych cieczy do jednego pojemnika czy każda
pompa dozuje to samo do 10 pojemników? to jedno, a po drugie czy pompa w
czasie jednego cyklu wykonuje kilka obrotów czy ułamek obrotu?
a po trzecie primo jakimi silnikami są napędzane?

Rgds
Stq
Jacek
2017-04-28 01:46:13 UTC
Post by Kojletjo
Czy ten dozownik dozuje 10 różnych cieczy do jednego pojemnika czy każda
pompa dozuje to samo do 10 pojemników?
Jedna ciecz do 10 pojemników naraz.
Post by Kojletjo
czasie jednego cyklu wykonuje kilka obrotów czy ułamek obrotu?
Obrotów robi dużo, trudno policzyć ale tak koło 100.
Post by Kojletjo
a po trzecie primo jakimi silnikami są napędzane?
Silniki prądu stałego z magnesami trwałymi zasilane z zasilacza
stabilizowanego.
Jacek
Kojletjo
2017-04-29 07:05:45 UTC
Post by Kojletjo
a po trzecie primo jakimi silnikami są napędzane?
Silniki prądu stałego z magnesami trwałymi zasilane z zasilacza
5% przy załączaniu na określony czas to i tak nieźle,
lepiej będzie jak pompy będą wykonywać dokładnie taką samą
liczbę obrotów np. napędzane jednym silnikiem na jednym
wale, będą sprzęgnięte mechanicznie (łańcuch, pasek zębaty)
albo zamiast mierzyć czas, bo nawet jeżeli będziesz mierzył
dla każdej pompy oddzielnie dokładność będzie zależała
od temperatury,pogody i fazy księżyca, zastosuj liczniki
obrotów.
--
Rgds
STQ
4***@gmail.com
2017-04-28 14:31:32 UTC
Sprzedac ta nalewarke i kupic tlokowa.
Jacek
2017-05-12 20:15:37 UTC
Post by 4***@gmail.com
Sprzedac ta nalewarke i kupic tlokowa.
Szukałem, ale okazuje się, że tłokowe mają dokładność odmierzania do 1%,
czyli na moje potrzeby trochę kiepsko. No i ceny też dość wysokie.
Opanowałem temat stosując dla każdej pompki indywidualnie regulowany
czas pracy. Uzyskana dokładność lepsza niż 1%, ale jeszcze nie wiem, jak
to będzie stabilne w czasie.
Jacek
Konrad Anikiel
Po szufladzie wala mi się taka pompka z drukarki HP. Sześć wężyków na jednym wałku. Naklejka mówi Ismatec/Micropump, Units of IDEX Corporation. Description: Septa Less Pumps. Na silniku jest enkoder, prawie dokładnie to czego potrzebujesz. Poszukaj, może mają to samo na 10 wężyków.
Jacek
2017-05-13 05:46:44 UTC
Post by Konrad Anikiel
[...]
Dzięki! Na sterowanie silnikiem krokowym z encoderem, to ja jestem za
cienki, ale ostatni pomysł jest taki, żeby użyć pompek z silnikami
synchronicznymi (są gotowe dostępne w sprzedaży) plus sterowanie
czasowe. Poza tym pompki będą pompować różne roztwory, nie zawsze
idealnie czyste i pompa musi mieć wężyk minimum fi 6 wewnątrz.
Jacek
Konrad Anikiel
W tej mojej siedzi silniczek DC, ma naklejkę Mitsumi. Cały moduł był podłączony do procesora kabelkiem z pięcioma żyłami.
Jacek
2017-05-13 08:19:37 UTC
Post by Konrad Anikiel
W tej mojej siedzi silniczek DC, ma naklejkę Mitsumi. Cały moduł był podłączony do procesora kabelkiem z pięcioma żyłami.
Jak dla mnie, to o 3 żyły za dużo.
Nigdy nie robiłem nic na silniczkach krokowych.
Pompka o wydajności 0,5 litra na minutę z silnikiem synchronicznym = 450
zł, a więc cenowo dam radę. Nie jest to może szczyt precyzji (China), bo
egzemplarze mają do 5% rozrzutu parametrów, ale do opanowania czasem pracy.
Jacek
4***@gmail.com
2017-05-13 11:21:49 UTC
A moze z innej strony temat zaatakowac. Wezyk dotyka do scianki. W sekcji co najwiecej daje wloz pomiedzy wezyk i scianke pasek papieru. Wezyk troche sie scisnie i mniej do niego bedzie cieczy wchodzilo.
Jacek
2017-05-13 11:56:07 UTC
Post by 4***@gmail.com
A moze z innej strony temat zaatakowac. Wezyk dotyka do scianki. W sekcji co najwiecej daje wloz pomiedzy wezyk
i scianke pasek papieru. Wezyk troche sie scisnie i mniej do niego
bedzie cieczy wchodzilo.
Tak bym zrobił, gdyby urządzenie pracowało powiedzmy w odległości 100 km
ode mnie. Niestety pojechało na drugi koniec Polski i w razie zmiany
parametrów czas podregulujemy na telefon, albo osoba obsługująca sama
sobie poradzi (ma instrukcję). Z podkładkami musiałbym dymać 2x500 km :-(
Jacek
Konrad Anikiel
2017-05-14 03:35:00 UTC
No właśnie to jest Twój problem: zamiast wiedzieć ile pompka zrobiła obrotów, Ty chcesz wiedzieć ile sekund się kręciła. Ja tylko życzę powodzenia.
Jacek
2017-05-14 11:00:21 UTC
Post by Konrad Anikiel
No właśnie to jest Twój problem: zamiast wiedzieć ile pompka zrobiła obrotów, Ty chcesz wiedzieć ile sekund się kręciła. Ja tylko życzę powodzenia.
100% racja. Dlatego w kolejnym urządzeniu będą silniczki synchroniczne.
Jacek
Konrad Anikiel
2017-05-15 00:58:36 UTC
Zazdroszczę bogatego klienta :-)
Jacek
2017-05-15 06:20:08 UTC
Post by Konrad Anikiel
Zazdroszczę bogatego klienta :-)
Pompka w wersji z silniczkiem DC i z synchronicznym kosztuje tyle samo.
Jacek
Konrad Anikiel
2017-05-15 06:56:52 UTC
Post by Jacek
Post by Konrad Anikiel
Zazdroszczę bogatego klienta :-)
Pompka w wersji z silniczkiem DC i z synchronicznym kosztuje tyle samo.
A to ci!

Ale ja tu widzę jeszcze inny problem. Rozrzut wydajności Twoich pompek spowodowany jest rozrzutem wielu wymiarów/własności w tych pompkach. Twardość materiału wężyka, grubość jego ścianki, grubość drutu sprężyny dociskającej rolkę, stan jej zahartowania, wymiary plastików (z różnych gniazd wielogniazdowej formy wtryskowej) itd. Każda pompka może mieć części z innej dostawy. Teraz sposób, w jaki one wpływają na końcową wydajność wcale nie jest stały. Nie wystarczy sobie skalibrować X obrotów=Y ml, albo X sekund= Y ml. Bo przy różnych prędkościach te odchyłki wymiarowe będą miały inny wpływ na wydajność. Jednym słowem, jak skalibrujesz na ciągłą pracę, a potem będziesz popiardywał po pół kropelki, to pompka będzie głównie pracować na mniejszych obrotach niż przy kalibracji i cała kalibracja na nic.
Jacek
2017-05-15 13:18:56 UTC
Post by Konrad Anikiel
A to ci!
Ale ja tu widzę jeszcze inny problem. Rozrzut wydajności Twoich pompek spowodowany jest rozrzutem wielu wymiarów/własności w tych pompkach.
Wszystko to racja, ale ja mam uproszczone zadanie, bo urządzenie to ma
pracować tylko przy jednej dawce (według normy, a norma to święta rzecz ;-)
Dlatego mogę sobie pozwolić na pewne uproszczenia i sterować czasem.
Na razie udało się na silniczkach DC uzyskać powtarzalność i dokładność
+/- 0,5% (norma dopuszcza 1). Liczę na to, że silniki synchroniczne
dadzą lepszą powtarzalność i że nie będę musiał dokształcać się z
enkoderów i temu podobnych "czarów".
Jacek
J.F.
2017-05-16 17:52:30 UTC
Post by Jacek
Post by Konrad Anikiel
Zazdroszczę bogatego klienta :-)
Pompka w wersji z silniczkiem DC i z synchronicznym kosztuje tyle samo.
A odpowiedni falownik/sterownik tez tyle samo ?

J.

Robert Wańkowski
2017-05-15 06:20:32 UTC
Post by Jacek
Dlatego w kolejnym urządzeniu będą silniczki synchroniczne.
A impulsator zliczający obroty nie załatwiłby sprawy?

Robert