Co to znaczy "cuhaltowe"?
Krzysztof Tabaczyñski
2011-12-27 16:03:42 UTC
Cze¶æ!

Powiedzcie mi, proszê, co to znaczy, ¿e co¶ jest "cuhaltowe"?
Na przyk³ad "cuhaltowa k³ódka"...

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
asad10
2011-12-27 16:41:30 UTC
Powiedzcie mi, proszę, co to znaczy, że coś jest "cuhaltowe"?
Na przykład "cuhaltowa kłódka"...
O ile dobrze pamiętam, to znaczy zamek z zapadkami.
Andrzej Sadowski
matus
2017-05-04 13:18:10 UTC
replying to asad10, matus wrote:
"ZUHALTY" to zapadki. Taki zamek charakteruzyje długowiecznością, ale
łatwo go wytryhować. Dziś stosuje się zamki bębenkowe zarówno w
kłódkach, jak i zasuwach czy zamkach.

for full context, visit http://www.polytechforum.com/engineering-pl/co-to-znaczy-cuhaltowe-25777-.htm
Robert Tomasik
2011-12-27 16:58:11 UTC
Cześć!
Powiedzcie mi, proszę, co to znaczy, że coś jest "cuhaltowe"?
Na przykład "cuhaltowa kłódka"...
Powinno być zuhaltowa. Tylko to trochę bez sensu. Na Śląsku Zuhalt, to
zamek. Jak wygląda kłódka niezuhaltowa, to nie mam pojęcia. Każda jest
zuhaltowa chyba.
PeJot
2011-12-27 17:07:54 UTC
Post by Robert Tomasik
Cześć!
[...]
Może chodzi o *zatrzaskową*, taką która się zamyka samoczynnie ?
--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem
Padre
2011-12-27 19:44:04 UTC
Post by Robert Tomasik
Cześć!
[...]
Dawniej bywały kłódki które otwierały się kluczem "niekodowanym" takim
jak drzwi w szafach ubraniowych i drzwiczki w regałach za komuny,
standardowy kluczyk pasował do wszystkich drzwiczek, do niedawna
sprzedawano takie miniaturowe do walizek. Lepsze miały taki wymyślny
kształt dziurki zbliżony do litery "S" do których pasował specjalny
kluczyk ale dalej łatwo było je otworzyć wytrychem ponieważ nie miały
zapadek. Były kłódki z jednym zuhaltem, z trzema, te chyba
najpopularniejsze w latach powojennych - charakterystyczne klucze z
trzema stopniami w środku. Az pojawiły się zamki typu Yale w których
ilość kodowych nacięć dalej potocznie nazywa się ilością zuhaltów
zazwyczaj w tanich zamkach jest ich 5 ale bywają z długim kluczem
mającym nawet 20. te są trudne do otworzenia przez amatora głównie dla
tego że są dłuższe niż standardowe zestawy wytrychów.
matus
2017-05-04 13:18:03 UTC
replying to Robert Tomasik, matus wrote:
ZUHALTY to zapadki. Taki zamek charakteruzyje długowiecznością, ale łatwo
go wytryhować. Dziś stosuje się zamki bębenkowe zarówno w kłódkach, jak
i zasuwacha i zamkach.

for full context, visit http://www.polytechforum.com/engineering-pl/co-to-znaczy-cuhaltowe-25777-.htm
yabba
2011-12-27 22:45:00 UTC
Cześć!
Powiedzcie mi, proszę, co to znaczy, że coś jest "cuhaltowe"?
Na przykład "cuhaltowa kłódka"...
O ile dobrze pamiętam, to chodzi o zamek z zapadkami, ale doczytaj sobie
dokładniej pod tym linkiem:

http://swiatniki.wordpress.com/2011/10/09/klodki-swiatnickie/

yabba
WM
2011-12-28 16:33:53 UTC
Powiedzcie mi, proszę, co to znaczy, że coś jest "cuhaltowe"?
Na przykład "cuhaltowa kłódka"...
Znalazlem słownik języka polskiego z 1900 roku:
http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=234&dirds=1&tab=1

Na 365-tej stronie tego slownika mozna przeczytac :

Cuhalt - czesc przyrzadu zamkowego, nie pozwalajaca ryglowi cofac s. w tyl

Pozdrawiam WM

P.S.
Ciekawe, ze wielce uczonym panom profesorom jakos nie przeszkadzalo "cofanie
sie w tyl" ;-)
4***@gmail.com
2017-05-04 16:44:00 UTC
1900 to dawno. Od tego czasu moglo sie cos zmienic z cofaniem do tylu. Przed wojna byl szewc i uslugi szewckie a teraz sa szewskie.
4***@gmail.com
2017-05-04 20:39:21 UTC
To z niemieckiego jest. Zlozenie zu i halt. Sprawdz w slowniku co te dwa slowa znacza i bedziesz wiedzial. Zu ma kilka znaczen ale bez problemu znajdziesz wlasciwe.